burgen berthold friedrich brecht, 1898 augsburg’da bir kagit fabrikasi mudurunun oglu olarak dunyaya geldi. brecht, koniglisches realgymnasiuma gitti, ilk siirleri 1914te yayinlandi; edebiyata ve tiyatroya ilgi duymasina karsin, munihte ludwig maximilian universitesinde tip okumaya basladi. 1918de askere alindi, gezici askeri hastanede calisti; 1918de bavyeradaki baali yazdi. 1919 yilinda itibaren siyasetle ugrasmaya baslayan berthold brecht, munihte bagimsiz sosyal demokrat partiye girdi. bu donemde augsburger volkwilleye tiyatro elestirileri yazdi; tip ogrenimini birakarak, muncher kammerspieleye girdi; ikinci oyunu olan trommeln in der nacht (1918-20, gecede trampetler) burada sahnelendi ve kleist odulunu kazandi. munih sanat cevresine katildi, bavyera halk guldurusunun temsilcisi olan karl valentinle dostluk kurdu.
1924te berline gecti, deutsches theatreda max reinhardtin yaninda yonetmenlik yapti; 1924te marlowedan serbest bir uyarlama olan leben eduards des zweiten vom englandi (ingiliz krali ii. edwardin yasami) sahnelendi; hasekin aslan asker svaykini uyarlamasi icin erwin piscatora yardim etti (1923); epik tiyatro ustune goruslerinin etkisi altinda kaldigi piscatorla isbirligi sonucunda mann ist manni (1927, adam adamdir) yazdi. esi, oyuncu maianne uc kurusluk operadan bir manzara; tara hugo ve tom hollander, brechtin donmar tiyatrosunda sahnelenen uc kurusluk operasindaki sahneleri zofftan ayrildiktan bir yil sonra, omur boyu birlikte calisacaklari helena weigella evlendi; yakin isbirligi yapacaklari besteci kurt weillla tanisti; die dreigroschenoper (1928, uc kurusluk opera) adli ilk epik operasi, bu isbirliginin verimli urunu oldu.
nazilerin yonetime gecmesiyle birlikte, brechtin oyunlarini sahneleme imkani da kalkti; 1933te reichstag yanginindan bir gun sonra prag uzerinden viyanaya kacti; die sieben todsunden der kleinburger (1933, kucuk burjuvanin yedi gunahi) oyununun pariste oynanisindan sonra, kurt weillla isbirligi sona erdi. 1933 yili sonunda danimarkaya gecti; 1933te uc kurusluk operaya dayanan der dreigroschennovel (uc kurusluk roman) hollandada yayinlandi; 1935te nazi yonetimince alman vatandasligindan cikarildi; o yil new yorkta sahnelenen, gorkinin ayni adli romanina dayanarak yazdigi die mutter (ana) adli oyununu izlemek uzere abdye gitti.
nazi yonetimine karsi etkinlikler arasinda, moskovada yayinlanan des wort (soz) adli derginin yabanci ulke editoru oldu; bu yillarda nazi yonetimini hedef alan furcht und elend des dritten reiches (1935/38, hitler rejiminin korku ve sefaleti) gibi oyunlar ile 1938de uranyum atomunun ilk kez parcalanmasi uzerine bilim adaminin sorumlulugunu isleyen leben des galilei(1938/39, galilein yasami) adli oyunu yazdi. 1939da hitlerin danimarkaya girmesi uzerine isvece, 1940da da finlandiyaya gecti; 1941de helsinki birlesik devletler konsoloslugundan vize alarak sovyetler birligi uzerinden abdye (santa monica) gitti.
hollywood icin senaryolar yazarak gecimini saglamaya calistiysa da, ancak bir senaryosu filme alindi ( hangman also dies, 1942, cellat da olur); burada muzikci h. eisler ve paul dessaula yonetmen piscator ve yazar heinrich mannla bulustu; charles kaughtonla ve joseph loseyle birlikte galilenin yasamini yeniden duzenleyerek ingilizceye cevirdi ve sahneye koydu (1947), charlie chaplinle ve kendi dusuncelerinin bir savunucusu olan yazar eric bentleyle dostluk kurdu; 1947de komunist partisiyle iliskileri konusunda amerikanca olmayan etkinlikler kurulu karsisina cikti, hanns eislerin kendisinin 1930da partiye girmis oldugu yolundaki ifadesini yalanladi ve kurulun sorularini yanitlamadi; ertesi hafta, gelileonun new york temsilini beklemeden isvicreye kacti. 2. dunya savasi sirasinda brechtin uc oyununu sahnelemis olan zurich shauspielhaus kendisine yardimci oldu ve burada kendi antigone (1948) uyarlamasini sahneledi, augsburg gunlerinden dostu sahne
bertolt brechtin cronet tiyatrosundaki, galileo oyunundan bir manzara - charles laughton, galileo rolunde, yardimcisi eda reisse merin tarafindan hizmet edilirken tasarimcisi caspar neherle birlikte calismalar yapti.
1948de dogu almanyadan gelen oneri uzerine dogu berline gecti, orada karisi helena weigelle birlikte berliner ensemblei kurdu (1949); topluluk, 12 kasimda herr puntila und sein knecht matti (bay puntila ile usagi matti) oyunuyla sanat yasamina girdi. berliner ensemblein dramaturg ve yonetmeni olarak gorev alan brecht, berliner ensemblei "epik tiyatro okulu" ve dunyanin en iyi tiyatrolarindan biri yapti; pes pese sahneledigi oyunlariyla, berliner ensemble, epik tiyatro pratigi ve estetiginin merkezi oldu. 1950de gezi ozgurlugune kavusabilmek icin karisiyla birlikte avusturya vatandasligina gecen brecht, 1953te pen kulup baskani oldu; die tage der communeden (1949, komun gunleri) sonra oyun yazmayi birakti; 1939da yazmis oldugu paul dessaunun muziklerini yaptigi das verhor des lukullus (lukullus durusmasi) adli operasi berlin devlet operasinda bir temsil yaptiktan sonra kaldirildi; 1951de dogu alman devlet odulunu aldi; 1953teki komunizm karsiti ayaklanma uzerine hukumete uyarici bir mektup yazdi; 1954te, berliner ensemble, schiffbauerdammdaki kendi yerine yerlesti; acilis oyunu, der kaukasische kreidekreis (1943/45, kafkas tebesir dairesi)
juliet stevenson, kafkas tebesir cemberinde cocugu tutarken; simon mcburney, kafkas tebesir cemberi oyunundaki repligini konusurken juliet stevenson, cocugu tutuyor. royal national tiyatrosu
, basinda yer almadi; 1955te moskovaya giderek (uc kurusluk opera disinda hicbir oyunu sovyetler birliginde sahnelenmemis oldugu halde) stalin odulunu ve paris uluslar arasi tiyatro senliginde (berliner ensemblela) !. odulunu aldi. kendi tiyatrosunda (farquhar, hauptmann, lenz ve shakespeareden) oyunlar koymayi surdurdu; 1956da kalp yetmezliginden yasamini yitirdi.
kaynak:http://www.kimkimdir.gen.tr
bertolt brecht
"savaşan kaybedebilir, savaşmayansa çoktan kaybetmiştir."
kafkas tebeşir dairesi adlı eserin yazarıdır. izlenilmesi gereken tiyatro eserlerindendir.
tiyatroyu sosyal ve ideolojik bir foruma dönüştürmüş sosyalist tiyatro devrimcisi.
epik tiyatronun temsilcilerindendir.
yüzyılımıza damgasını vuran oyun yazarı ve tiyatro kuramcılarından bertolt brecht bavyeranın augsburg kentinde doğdu. aynı zamanda yetenekli bir şair olan brecht ilk şiirlerini 1913te okul gazetesinde yayımladı. bundan bir yıl sonra ise yaşadığı kentin yerel gazetesinde yazıları çıkmaya başladı. edebiyata ve tiyatroya büyük ilgi duymasına karşın bir süre tıp eğitimi gördü. i. dünya savaşının son yılında askere alındı ve bir hastanede görev yaptı. aynı yıl "ölü askerin öyküsü" adlı bir şiir yazdı. bu şiiri, yıllar sonra nazilerce suçlanarak alman yurttaşlığından atılmasına neden oldu. 1919 şiir çalışmaları açısından verimli bir yıldı. şiirlerini die hauspostillede (dua kitabı) topladı.
bu sırada tiyatroya olan ilgisi de sürüyordu. 1924te berline gitti. burada carl zuckmayer, max reinhardt ve helena weigel gibi dönemin ünlü sanatçılarıyla tanıştı ve birlikte çalışma olanağı buldu. bir süre sonra yetenekli bir oyuncu olan helena weigelle evlendi ve bu evlilik ömrünün sonuna kadar sürdü. brechtin oyunların pek çoğunda weigel başrolde oynadı.
tiyatro yönetmeni erwin piscator ve besteci kurt weill ile tanıştıktan sonra brecht tiyatro yaşamında yeni bir adım attı. piscatorla birlikte jaroslav hasekin ünlü romanı aslan asker şvaykı sahneye uyarladıktan sonra yazdığı adam adamdır adlı oyunu "epik tiyatro" anlayışının ilk denemesiydi. bu öğretici bir tiyatro türü olup, olaylar geleneksel tiyatrodakinin aksine, dramatik bir biçimde canlandırılacak yerde, izleyiciye anlatılır. izleyici sahnede olup biteni bir gözlemci gibi izler. epik tiyatroda amaç düşündürmek, izleyicinin aklını kullanarak bir karara varmasını, harekete geçmesini sağlamaktır. brecht dünyanın değişmesinden; insanların fırsat eşitliğine, düşünce özgürlüğüne sahip olduğu, adaletli bir düzenin kurulmasından yanaydı. benimsemiş olduğu marxist dünya görüşü doğrultusunda, böylesine bir dönüşümün gerçekleşeceğine inanıyordu. tiyatronun bu amaca ulaşmak için etkili araçlardan biri olduğu kanısındaydı.
gene bu sırada yazdığı ve kurt weillin bestelediği; dünya çapında ün kazanacak olan mahagonny ve üç kuruşluk opera adlı müzikalleri sahneye koydu.
nazilerin yönetime gelmesiyle birlikte brechtin almanyada çalışma olanağı ortadan kalktı. 1933te almanyayı terk etti. önce isviçreye, oradan danimarkaya gitti. 1939a kadar kaldığı danimarkada tak-tik , hitler rejiminin korku ve sefaleti, galileonun yaşamı, cesaret ana ve çocukları gibi her biri başyapıt olan oyunlar yazdı. sezuanın iyi insanını da burada yazmaya başladı.
1939da danimarkanın da nazi tehdidi altına girmesi üzerine önce finlandiyaya, oradan da 1941 de abdye gitti. brechtin oyunlarından bazıları bu dönemde ingilizceye çevrildi ve abd de sahnelendi. ne var ki, bu ülkede izleyici brechtin oyunlarından tedirgin oldu ve ilgi göstermedi. 1947de abdde esen soğuk savaş rüzgarı, brechtin amerikaya karşı etkinlikleri soruşturma komisyonunca sorguya çekilmesine yol açtı. dünya görüşüne ilişkin suçlamalara karşı çıktı. abdde barınmayacağını anlamıştı.
brecht, alman demokratik cumhuriyeti yöneticilerinin çağrısı üzerine doğu berline yerleşti ve içlerinde eşi helena weigelin de bulunduğu bir grup oyuncuyla 1948de berliner ensemble adlı tiyatro topluluğunu kurdu. berliner ensemble, gerek kuramsal çalışmaları, gerek sahnelediği çok başarılı oyunlarıyla, dünya çapında ün kazanmakta gecikmedi.
ülkemizde de tanınan ve oyunları çok sevilen brecht 1956 ilkbaharında hastalandı ve bundan kısa bir süre sonra berlinde öldü.
bu sırada tiyatroya olan ilgisi de sürüyordu. 1924te berline gitti. burada carl zuckmayer, max reinhardt ve helena weigel gibi dönemin ünlü sanatçılarıyla tanıştı ve birlikte çalışma olanağı buldu. bir süre sonra yetenekli bir oyuncu olan helena weigelle evlendi ve bu evlilik ömrünün sonuna kadar sürdü. brechtin oyunların pek çoğunda weigel başrolde oynadı.
tiyatro yönetmeni erwin piscator ve besteci kurt weill ile tanıştıktan sonra brecht tiyatro yaşamında yeni bir adım attı. piscatorla birlikte jaroslav hasekin ünlü romanı aslan asker şvaykı sahneye uyarladıktan sonra yazdığı adam adamdır adlı oyunu "epik tiyatro" anlayışının ilk denemesiydi. bu öğretici bir tiyatro türü olup, olaylar geleneksel tiyatrodakinin aksine, dramatik bir biçimde canlandırılacak yerde, izleyiciye anlatılır. izleyici sahnede olup biteni bir gözlemci gibi izler. epik tiyatroda amaç düşündürmek, izleyicinin aklını kullanarak bir karara varmasını, harekete geçmesini sağlamaktır. brecht dünyanın değişmesinden; insanların fırsat eşitliğine, düşünce özgürlüğüne sahip olduğu, adaletli bir düzenin kurulmasından yanaydı. benimsemiş olduğu marxist dünya görüşü doğrultusunda, böylesine bir dönüşümün gerçekleşeceğine inanıyordu. tiyatronun bu amaca ulaşmak için etkili araçlardan biri olduğu kanısındaydı.
gene bu sırada yazdığı ve kurt weillin bestelediği; dünya çapında ün kazanacak olan mahagonny ve üç kuruşluk opera adlı müzikalleri sahneye koydu.
nazilerin yönetime gelmesiyle birlikte brechtin almanyada çalışma olanağı ortadan kalktı. 1933te almanyayı terk etti. önce isviçreye, oradan danimarkaya gitti. 1939a kadar kaldığı danimarkada tak-tik , hitler rejiminin korku ve sefaleti, galileonun yaşamı, cesaret ana ve çocukları gibi her biri başyapıt olan oyunlar yazdı. sezuanın iyi insanını da burada yazmaya başladı.
1939da danimarkanın da nazi tehdidi altına girmesi üzerine önce finlandiyaya, oradan da 1941 de abdye gitti. brechtin oyunlarından bazıları bu dönemde ingilizceye çevrildi ve abd de sahnelendi. ne var ki, bu ülkede izleyici brechtin oyunlarından tedirgin oldu ve ilgi göstermedi. 1947de abdde esen soğuk savaş rüzgarı, brechtin amerikaya karşı etkinlikleri soruşturma komisyonunca sorguya çekilmesine yol açtı. dünya görüşüne ilişkin suçlamalara karşı çıktı. abdde barınmayacağını anlamıştı.
brecht, alman demokratik cumhuriyeti yöneticilerinin çağrısı üzerine doğu berline yerleşti ve içlerinde eşi helena weigelin de bulunduğu bir grup oyuncuyla 1948de berliner ensemble adlı tiyatro topluluğunu kurdu. berliner ensemble, gerek kuramsal çalışmaları, gerek sahnelediği çok başarılı oyunlarıyla, dünya çapında ün kazanmakta gecikmedi.
ülkemizde de tanınan ve oyunları çok sevilen brecht 1956 ilkbaharında hastalandı ve bundan kısa bir süre sonra berlinde öldü.
(bkz: bizden sonra doğanlara)
(bkz: bekleyeceğim seni)
(bkz: aşk dersi)
ne yazık bir toplumdur ki, kahramanlara ihtiyaç duyar! sözü, içinde bulunduğumuz günlerde, aylarda hatta yıllarda tekrar düşünülesi, tekrar alkışlanası tiyatro adamı, aydın.
asıl adı eugen berthold brecht şair, oyun yazarı, tiyatro yönetmeni ve kuramcıdır.
augsburglu bir kağıt fabrikası müdürünün oğlu olan brecht, 1898 yılında augsburg’da doğdu.
edebiyat ve tiyatroya ilgi duymasına rağmen 1917’de liseyi bitirdikten sonra münih’te tıp okumaya başladı.1918 sonbaharında tıp öğrenimini yarıda bırakarak hastabakıcı olarak i.dünya savaşı’na katıldı.
1919’da münih’e dönünce başarısızlığa uğrayan demokrat ihtilalinde yer aldı.
tıp öğrenimini bırakarak tiyatro eleştirileri yazdı.1920’de münchner kammerspiele’ye dramaturg olarak girdi ve oyunlarını sahnelemeye başladı.
"gecede davullar” adlı oyunu 1922’de kleist ödülünü kazandı.
bavyera halk güldürüsünün temsilcisi karl valentin’le dostluk kurdu.1924’de berlin’e geçerek deutsches theater’da max reinhardt’ın yanında yönetmenlik yaptı.
1928’de kurt weili’la tanışarak epik opera ürünleri vermeye başladı.marxçı felsefe ve ekonomiyle uğraşı sonucunda öğreti oyunları ortaya çıktı.bu oyunları için hindemith ve k.weill’den sonra h.eisler’le çalışmaya başladı.
1932’de brecht ‘in senaryosunu yazdığı, yönetmenliğini s.dudow’un yaptığı "kuhle wampe "filmi yasaklandı.
27 şubat 1933 ’teki berlin parlamento yangınından sonra viyana’ya kaçmak zorunda kaldı ve 1935’de nazi yönetimince alman vatandaşlığından çıkarıldı.
isveç’e ve finlandiya’ya göç etti, sovyetler birliği üzerinden abd’ye gitti.hollywood için senaryolar yazdı.bu arada h.eisler, p.dessau, piscator ve h.mann’la buluştu, charlie chaplin ve e.bentley’le dostluk kurdu.
amerikan alehtarı etkinlikleri soruşturma kurulu tarafından sorgulanmaya uğradı ve isviçre’ye gitmek zorunda kaldı.zürih schauspielhaus’ta çalışmalar yaptı, c.neher’le iş birliğine girişti.1948’de doğu berlin’e yerleşti.
karısı helene weigel’le birlikte berliner ensemble’ı kurdu.burada dramaturg ve yönetmen olarak görev aldı.berliner ensemble’ı “epik tiyatro okulu” ve dünyanın en iyi tiyatrolarından biri yaptı.
1950’de berlin sanatlar akademisi üyesi, 1953’te pen kulüb başkanı olan brecht’e, ününün uluslar arası boyutlara ulaşması üzerine 1955’te sscb stalin ödülü verildi.bunların yanı sıra doğu alman devlet ödülü’nü ve paris uluslararası tiyatro şenliği 1.ödülü’nü aldı.
diyalektik maddeci tiyatroyu kurdu.sosyalist, hümanist ve devrimci dünya görüşü doğrultusunda kapitalist dünya sisteminin dönüşüme uğratılmasına çalıştı.
öğretisel oyunları ile müzikli oyunlarında kapitalist toplum düzeninin, para ahlakının, sömürü sisteminin iç yüzünü ortaya sermeye yöneldi.küçük burjuva ideolojisine yıkıcı darbeler indirdi.işçi sınıfının ve toplumcu dünya düzeninin açık savunuculuğunu yaptı.
oyunlarına tarihsel ve toplumsal sürecin ve gelişim yasalarının bilincine varılması, eleştirilmesi ve yargılanmasını başlıca öğretisel aracı kıldı.marxçı dünya görüşünü yaşamın diyalektik akışına uygun eleştirel yaratıcı bir eylem olarak gördü.
epik tiyatro estetiğini yarattı, eleştirel toplumcu gerçekçi tiyatroyu ve çağdaş maddeci devrimci tiyatroyu kurdu.
epik oyun, epik müzik(opera) ve epik oyunculuk anlayışını, yabacılaşma ilkesini getirerek aristotelesci olmayan, metafizik olmayan tiyatroyu temellendirdi.
benzetmeci dramatik tiyatroya karşı göstermeci tiyatroyu geliştirdi böylece hem öğretici hem de eğlendirici çok biçimli bir tiyatro yarattı.
oyunları: baal, gecede trampet sesleri, kutsal kitap, düğün, dilenci ve ölü köpekler, şeytan kovma, karanlıktaki işık, balık avı, ova, kentlerin vahşi ormanında, ingiliz krali ii.edvard’ın yaşamı, adam adamdır, üç kuruşluk opera, mahagonny kentinin yükselişi ve düşüşü, lindberghlerin uçuşu, anlaşma üzerine badem öğreti oyunu, evet diyen hayır diyen, önlem, mezbahaların kutsal tohanna’sı, kural ve kural dışı, analyze that, yuvarlak kafalılar sivri kafalılar ,küçük burjuvanın yedi ölümcül günahı, horasyalılar kuriasyalılar, carrar ananın silahları, iii.reich’in korku ve sefaleti, galrlei’nin yaşamı, dansen, demirin fiyatı nedir, cesaret ana ve çocukları, lukullus’un sorgulanması, sezuan’ın iyi insanı, purtla ağa ve uşağı, matti, arturo ui’nin önlenebilir yükselişi, simone machard’ın düşleri, schweyk, malfi düşesi, kafkas tebeşir dairesi, sofokles’in antigone’si, komün günleri, lenz’in saray danışanı, g.haurptmann’ın kunduz kürkü ve kırmızı horozu, corriolaus, rouenli jeanne d’arc’ın davası, turandot veya aklayıcıların kongresi, moliere’in don juan’ı, ziller ve davullar.
kuramsal yapıtları: tiyatro için küçük organon, deneysel tiyatro, epik tiyatro üzerine, hurda alımı, sosyalist açıdan bir sanat kuramı, sosyalist gerçekçilik ve toplum.
augsburglu bir kağıt fabrikası müdürünün oğlu olan brecht, 1898 yılında augsburg’da doğdu.
edebiyat ve tiyatroya ilgi duymasına rağmen 1917’de liseyi bitirdikten sonra münih’te tıp okumaya başladı.1918 sonbaharında tıp öğrenimini yarıda bırakarak hastabakıcı olarak i.dünya savaşı’na katıldı.
1919’da münih’e dönünce başarısızlığa uğrayan demokrat ihtilalinde yer aldı.
tıp öğrenimini bırakarak tiyatro eleştirileri yazdı.1920’de münchner kammerspiele’ye dramaturg olarak girdi ve oyunlarını sahnelemeye başladı.
"gecede davullar” adlı oyunu 1922’de kleist ödülünü kazandı.
bavyera halk güldürüsünün temsilcisi karl valentin’le dostluk kurdu.1924’de berlin’e geçerek deutsches theater’da max reinhardt’ın yanında yönetmenlik yaptı.
1928’de kurt weili’la tanışarak epik opera ürünleri vermeye başladı.marxçı felsefe ve ekonomiyle uğraşı sonucunda öğreti oyunları ortaya çıktı.bu oyunları için hindemith ve k.weill’den sonra h.eisler’le çalışmaya başladı.
1932’de brecht ‘in senaryosunu yazdığı, yönetmenliğini s.dudow’un yaptığı "kuhle wampe "filmi yasaklandı.
27 şubat 1933 ’teki berlin parlamento yangınından sonra viyana’ya kaçmak zorunda kaldı ve 1935’de nazi yönetimince alman vatandaşlığından çıkarıldı.
isveç’e ve finlandiya’ya göç etti, sovyetler birliği üzerinden abd’ye gitti.hollywood için senaryolar yazdı.bu arada h.eisler, p.dessau, piscator ve h.mann’la buluştu, charlie chaplin ve e.bentley’le dostluk kurdu.
amerikan alehtarı etkinlikleri soruşturma kurulu tarafından sorgulanmaya uğradı ve isviçre’ye gitmek zorunda kaldı.zürih schauspielhaus’ta çalışmalar yaptı, c.neher’le iş birliğine girişti.1948’de doğu berlin’e yerleşti.
karısı helene weigel’le birlikte berliner ensemble’ı kurdu.burada dramaturg ve yönetmen olarak görev aldı.berliner ensemble’ı “epik tiyatro okulu” ve dünyanın en iyi tiyatrolarından biri yaptı.
1950’de berlin sanatlar akademisi üyesi, 1953’te pen kulüb başkanı olan brecht’e, ününün uluslar arası boyutlara ulaşması üzerine 1955’te sscb stalin ödülü verildi.bunların yanı sıra doğu alman devlet ödülü’nü ve paris uluslararası tiyatro şenliği 1.ödülü’nü aldı.
diyalektik maddeci tiyatroyu kurdu.sosyalist, hümanist ve devrimci dünya görüşü doğrultusunda kapitalist dünya sisteminin dönüşüme uğratılmasına çalıştı.
öğretisel oyunları ile müzikli oyunlarında kapitalist toplum düzeninin, para ahlakının, sömürü sisteminin iç yüzünü ortaya sermeye yöneldi.küçük burjuva ideolojisine yıkıcı darbeler indirdi.işçi sınıfının ve toplumcu dünya düzeninin açık savunuculuğunu yaptı.
oyunlarına tarihsel ve toplumsal sürecin ve gelişim yasalarının bilincine varılması, eleştirilmesi ve yargılanmasını başlıca öğretisel aracı kıldı.marxçı dünya görüşünü yaşamın diyalektik akışına uygun eleştirel yaratıcı bir eylem olarak gördü.
epik tiyatro estetiğini yarattı, eleştirel toplumcu gerçekçi tiyatroyu ve çağdaş maddeci devrimci tiyatroyu kurdu.
epik oyun, epik müzik(opera) ve epik oyunculuk anlayışını, yabacılaşma ilkesini getirerek aristotelesci olmayan, metafizik olmayan tiyatroyu temellendirdi.
benzetmeci dramatik tiyatroya karşı göstermeci tiyatroyu geliştirdi böylece hem öğretici hem de eğlendirici çok biçimli bir tiyatro yarattı.
oyunları: baal, gecede trampet sesleri, kutsal kitap, düğün, dilenci ve ölü köpekler, şeytan kovma, karanlıktaki işık, balık avı, ova, kentlerin vahşi ormanında, ingiliz krali ii.edvard’ın yaşamı, adam adamdır, üç kuruşluk opera, mahagonny kentinin yükselişi ve düşüşü, lindberghlerin uçuşu, anlaşma üzerine badem öğreti oyunu, evet diyen hayır diyen, önlem, mezbahaların kutsal tohanna’sı, kural ve kural dışı, analyze that, yuvarlak kafalılar sivri kafalılar ,küçük burjuvanın yedi ölümcül günahı, horasyalılar kuriasyalılar, carrar ananın silahları, iii.reich’in korku ve sefaleti, galrlei’nin yaşamı, dansen, demirin fiyatı nedir, cesaret ana ve çocukları, lukullus’un sorgulanması, sezuan’ın iyi insanı, purtla ağa ve uşağı, matti, arturo ui’nin önlenebilir yükselişi, simone machard’ın düşleri, schweyk, malfi düşesi, kafkas tebeşir dairesi, sofokles’in antigone’si, komün günleri, lenz’in saray danışanı, g.haurptmann’ın kunduz kürkü ve kırmızı horozu, corriolaus, rouenli jeanne d’arc’ın davası, turandot veya aklayıcıların kongresi, moliere’in don juan’ı, ziller ve davullar.
kuramsal yapıtları: tiyatro için küçük organon, deneysel tiyatro, epik tiyatro üzerine, hurda alımı, sosyalist açıdan bir sanat kuramı, sosyalist gerçekçilik ve toplum.
anladık iyisin,
ama neye yarıyor iyiliğin.
seni kimse satın alamaz,
...eve düşen yıldırım da
satın alınmaz
anladık dediğin dedik,
ama dediğin ne?
doğrusun, söylersin düşündüğünü,
ama düşündüğün ne?
yüreklisin,
kime karşı?
akıllısın,
yararı kime?
gözetmezsin kendi çıkarını,
peki gözettiğin kimin ki?
dostluğuna diyecek yok ya,
dostların kimler?
şimdi bizi iyi dinle:
düşmanımızsın sen bizim
dikeceğiz seni bir duvarın dibine
ama madem bir sürü iyi yönün var
dikeceğiz seni iyi bir duvarın dibine
iyi tüfeklerden çıkan
iyi kurşunlarla vuracağız seni
sonra da gömeceğiz
iyi bir kürekle
iyi bir toprağa.
ama neye yarıyor iyiliğin.
seni kimse satın alamaz,
...eve düşen yıldırım da
satın alınmaz
anladık dediğin dedik,
ama dediğin ne?
doğrusun, söylersin düşündüğünü,
ama düşündüğün ne?
yüreklisin,
kime karşı?
akıllısın,
yararı kime?
gözetmezsin kendi çıkarını,
peki gözettiğin kimin ki?
dostluğuna diyecek yok ya,
dostların kimler?
şimdi bizi iyi dinle:
düşmanımızsın sen bizim
dikeceğiz seni bir duvarın dibine
ama madem bir sürü iyi yönün var
dikeceğiz seni iyi bir duvarın dibine
iyi tüfeklerden çıkan
iyi kurşunlarla vuracağız seni
sonra da gömeceğiz
iyi bir kürekle
iyi bir toprağa.
“banka kurmanın yanında banka soymak nedir ki?” sözünün sahibi. ki bu söz sponsoru koç olan iksv istanbul bienalinin afişlerini süslediğinde baya sinirlendiğimi anımsıyorum.
"tanrıya şükür her şey çabucak geçer. sevgi de, hatta keder de. nerede dün gece dökülen yaşlar? geçen yıl yağan kar nerede?" diyen adam.
"insan insan oldugundan acıkan karnı doymalıdır
bos laflarla karın doymaz yiyecek ekmek olmalıdır."
bos laflarla karın doymaz yiyecek ekmek olmalıdır."
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?