(bkz: olmemekten olmek)
paul eluard
bir kuş ölür bir okla
çökük omuzlarına senin
bir ışık kalıntısı takılır
yıllar günlere göre hiç
ve aşka göre hiçtir hayat.
çökük omuzlarına senin
bir ışık kalıntısı takılır
yıllar günlere göre hiç
ve aşka göre hiçtir hayat.
(bkz: biz ikimiz)
(bkz: ustume egiliyor)
başkaldırının şairi.
türk vikipedi’den araklayaraktan:
paul éluard, gerçek adıyla eugène grindel (d. 14 aralık, 1895, st. denis - ö. 18 kasım, 1952, paris), dadacı ve gerçeküstücü fransız şair.
1912’de isviçre, davos’taki clavadel sanatoryumunda verem tedavisi görürken genç bir rus kızıyla, helena dmitrievna diakonova ile tanıştı, ona gala adını verdi. 1917 şubat ayında evlendiler. andré breton ve louis aragon ile tanıştı, her ikisiyle de uzun ve siyasi görüş ayrılıklarıyla gölgelenen bir ilişki kurdu.
i. dünya savaşı’nda cephede görev aldı ve bu dehşetin anılarını ’le devoir’ adlı şiir derlemesinde dile getirdi. savaş sonrasında önce dada hareketine, sonra da gerçeküstücü akıma aktif olarak katıldı. 1929 yılında dali’yle tanışan gala, éluard’dan ayrıldı. éluard ise 1930’da, nusch adını vereceği maria benz’le tanışıp 1934 yılında evlendi. bu arada, 1926 yılında diğer gerçeküstücülerle birlikte üye olduğu fransa komünist partisi’nden 1933 yılında ihrac edildi. ii. dünya savaşı sırasında direniş hareketinin büyük şairlerinden biri olan eluard, 1942 yılında, içinde ünlü ’özgürlük’ şiirinin de yer aldığı ’poésie et vérite’ adlı derlemeyi gizlice yayımladı. fransa özgürlüğüne kavuştuktan sonra büyük şöhret kazandı. 1952 yılında bir kalp krizi sonucunda öldü.
éluard, hem aşk hem de devrim şairi olarak 20. yüzyılın en büyük fransız edebiyatçıları arasında gösterilir. fransız komünist partisi’ne katılması sonucu gerçeküstücü hareketten kopan şair, şiirlerinde stalin’i yüceltmiştir. milan kundera, anılarında, arkadaşı, prag’lı yazar zavis kalandra’nın halk önünde idamını élouard’ın savunduğunu duyduğunda hayrete düştüğünü anlatır. ’la vie immédiate’ (1932), ’la rose publique’ (1934), ’les yeux fertiles’ (1936) ve ’cours naturel’ (1938) yapıtlarından birkaçıdır.
paul éluard, gerçek adıyla eugène grindel (d. 14 aralık, 1895, st. denis - ö. 18 kasım, 1952, paris), dadacı ve gerçeküstücü fransız şair.
1912’de isviçre, davos’taki clavadel sanatoryumunda verem tedavisi görürken genç bir rus kızıyla, helena dmitrievna diakonova ile tanıştı, ona gala adını verdi. 1917 şubat ayında evlendiler. andré breton ve louis aragon ile tanıştı, her ikisiyle de uzun ve siyasi görüş ayrılıklarıyla gölgelenen bir ilişki kurdu.
i. dünya savaşı’nda cephede görev aldı ve bu dehşetin anılarını ’le devoir’ adlı şiir derlemesinde dile getirdi. savaş sonrasında önce dada hareketine, sonra da gerçeküstücü akıma aktif olarak katıldı. 1929 yılında dali’yle tanışan gala, éluard’dan ayrıldı. éluard ise 1930’da, nusch adını vereceği maria benz’le tanışıp 1934 yılında evlendi. bu arada, 1926 yılında diğer gerçeküstücülerle birlikte üye olduğu fransa komünist partisi’nden 1933 yılında ihrac edildi. ii. dünya savaşı sırasında direniş hareketinin büyük şairlerinden biri olan eluard, 1942 yılında, içinde ünlü ’özgürlük’ şiirinin de yer aldığı ’poésie et vérite’ adlı derlemeyi gizlice yayımladı. fransa özgürlüğüne kavuştuktan sonra büyük şöhret kazandı. 1952 yılında bir kalp krizi sonucunda öldü.
éluard, hem aşk hem de devrim şairi olarak 20. yüzyılın en büyük fransız edebiyatçıları arasında gösterilir. fransız komünist partisi’ne katılması sonucu gerçeküstücü hareketten kopan şair, şiirlerinde stalin’i yüceltmiştir. milan kundera, anılarında, arkadaşı, prag’lı yazar zavis kalandra’nın halk önünde idamını élouard’ın savunduğunu duyduğunda hayrete düştüğünü anlatır. ’la vie immédiate’ (1932), ’la rose publique’ (1934), ’les yeux fertiles’ (1936) ve ’cours naturel’ (1938) yapıtlarından birkaçıdır.
éluard, çağımızın en önemli fransız şairlerinden biridir. çok kısa bir sürede ve sağlam bir tarzda kendi üslubunu bulmuş, ancak çağdaş şiirin çok yönlü etkilerine ya da geleneğe kapalı kalmamıştır. hümanizm ve kübizm kökenli şiirin yanı sıra, gençliğinde baudelaire, nerval ve alman romantikleriyle ilgilenmiş, rimbaud ve lautreamont’a özel bir sevgi duymuştur. éluard ’ın şiiri, acıyı ve yoksulluğu dayanışmacı bir ruhla aşmak isteyen, derin bir insanlık duygusuyla doludur; birlikteliği ve mutluluğu çabalayan yenilmez bir isteği açığa vurur, gerçek bir dünyada kendini doğrulamak zorunda olan şairi, sonunda siyasal mücadeleye yönlendirir. éluard, geçirmiş olduğu gelişim süreci boyunca ustaca bir saydamlık ve yalınlık içeren bir şiir diline ulaşmıştır.
(edit : $air 14 aralık 1895’de paris’te doğmu$,18 kasım 1952’de ölmü$tür.)
(edit : $air 14 aralık 1895’de paris’te doğmu$,18 kasım 1952’de ölmü$tür.)
red türküleri adlı kitaptan alıntıdır:
"özgürlüğün umudun şairi oldu. özgürlük şiirini yazmaya başladığında amacı sevgilisine bir şiir yazmak, en sonunda sevdiği kadının adını açıklamaktı; kendi deyişiyle kafasını dolduran tek sözcüğün özgürlük olduğunu farketti, sevgilsinin adı çıkmıştı aklından ve o unutulmaz şiir doğdu."
#547599
"özgürlüğün umudun şairi oldu. özgürlük şiirini yazmaya başladığında amacı sevgilisine bir şiir yazmak, en sonunda sevdiği kadının adını açıklamaktı; kendi deyişiyle kafasını dolduran tek sözcüğün özgürlük olduğunu farketti, sevgilsinin adı çıkmıştı aklından ve o unutulmaz şiir doğdu."
#547599
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?