aslında genel tanımıyla akıllara gelen dans müziğinden çok ayrı ve dans müziğinide kapsayan çok geniş tanımlı bir müzik türüdür. dünya müzik tarihinde romantik dönemden sonra ortaya çıkmış çağdaş müzik tanımının en büyük alt yapısıdır. ülkemiz elektronik müzik bestecilerinden bülent arel dünya çapında öncülerindendir.
ayrıca elektronik müzik vatan toprağının bazı güzel sanatlar fakültelerinde (henüz bir elin parmaklarını geçmemiş) ana bilim dalı olarak okutulmaktadır.
elektronik müzik
cuvva cuvva dıp tıs dıp tıs edalarıyla yapılan muzik türü.
en önemli temsilcileri,
(bkz: tiesto)
(bkz: deep dish)
(bkz: john digweed)
(bkz: sasha)
(bkz: paul van dyk)
(bkz: armin van buuren)
dir.
(bkz: tiesto)
(bkz: deep dish)
(bkz: john digweed)
(bkz: sasha)
(bkz: paul van dyk)
(bkz: armin van buuren)
dir.
elektronik müzik, elektronik aletler yardımıyla yapılan müzik türüne verilen bir isimdir. ieee’ye göre, elektronik aletler düşük kuvvetli sistemlerdir ve transistör, tümleşik devre gibi parçalar kullanırlar. bu tanıma göre, elektromekanik anlamda ses üreten enstrumanlarla elektronik öğeler kullanarak ses üreten enstrümanlar arasında ayrım yapılabilir. elektromekanik enstrümanlara telharmonium, hammond b3 ve elektro gitar gibi enstrümanlar örnek verilebilirken, elektronik enstrümanlara da theremin, synthesizer ve bilgisayar örnekleri verilebilir.
tarihi
geç 19. yy’den erken 20. yy’ye kadar
elektronik müzikten önce, müzisyenlerin teknolojik gelişmeleri müzikal amaçlar için kullanma isteği vardı. elektromekanik tasarımlara sahip birkaç enstrümanın geliştirilmesiyle, diğer elektronik enstrümanlara yol açıldı. telharmonium adında bir elektromekanik enstrüman, 1897’de, thaddeus cahill tarafından icat edildi. bazı bariz zorluklar, telharmonium’un yaygınlaşmasını önledi: enstrüman yedi tondu ve bir yük vagonu büyüklüğündeydi. bu enstrümanın daha gelişmiş modelleri de daha sonra yapıldı (en son yapılan 1907 modeli 200 tondu). genellikle, ilk icat edilen elektronik enstrüman theremin olarak görülür. theremin, profesör leon theremin tarafından 1919’la 1920 arasında bir tarihte icat edilmiştir. başka bir elektronik enstrüman ise onder martenot’dur. ondes martenot, olivier messiaen’in the turangalîla-symphonie’sinde kullanıldıktan sonra ünlenmiştir. ayrıca, ondes martenot, andre jolivet gibi birçok fransız müzisyen tarafından da kullanılmaya başlanmıştır.
savaş sonrası yıllar: 1940lardan 1950lere
kaset çalar, almanya’da ikinci dünya savaşı sırasında icat edilmiştir. müzisyenlerin, kaset çalarları, musique concrète adını verdikleri yeni bir müzik besteleme tekniğinde kullanmaları uzun sürmedi. bu teknik, doğal ve endüstriyel seslerin beraber kaydedilip, daha sonra düzenlenmesini içeriyordu. besteciler, sıkçana, müzikal bir amaç için yaratılmamış olan elektronik aletlerden çıkan sesleri kullandılar. musique concrète’in ilk örnekleri, pierre schaeffer bestelemiştir. schaeffer, daha sonra pierre henry, pierre boulez ve karlheinz stockhausen gibi birçok avant-garde müzisyenle çalışmıştır. amerika’da magnetik teyp için bestelenen ilk eser louis ve bebe barron tarafından 1950’de tamamlandı.
1957’de, iki yeni elektronik enstrüman daha ortaya çıktı. daha önceki theremin ve ondes martenot’tan farklı olarak, bu yeni enstrümanları kullanmak zordu, zorlu bir proglamlama gerektiriyordu ve ikisi de gerçek zamanlı çalınamıyordu. bu enstrümanlardan ilki max mathews’un "music 1" adlı bir programla kullandığı bilgisayarıydı. enstrümanlardan ikincisi ise rca martk ii sound synthesizer adındaki ilk elektronik synthesizer’dı. rca tarafından dizayn edilen alet the colombia-princeton electronic music center’da kurulmuştur ve hala ordadır.
the columbia-princeton electronic music center, bilgisayar müziği merkezi olarak biliniyordu. bu merkez, türünün amerika’daki en yaşlısıdır. 1958’de 1950lerin başından beri magnetik teyp manipülasyonuyla igilenen vladimir ussachevsky ve otto luening tarafından açılmıştır. merkezde, peter mauzey yardımıyla bir stüdyo kurulmuştu ve 1980lere kadar elektronik müzik merkezi olarak görevini korudu.
ayrıca:
http://www.musicovery.com/
istediğiniz tarzda müziği kendi zevkinize göre şekillendirerek dinleyebileceğiniz bir sitedir.
tarihi
geç 19. yy’den erken 20. yy’ye kadar
elektronik müzikten önce, müzisyenlerin teknolojik gelişmeleri müzikal amaçlar için kullanma isteği vardı. elektromekanik tasarımlara sahip birkaç enstrümanın geliştirilmesiyle, diğer elektronik enstrümanlara yol açıldı. telharmonium adında bir elektromekanik enstrüman, 1897’de, thaddeus cahill tarafından icat edildi. bazı bariz zorluklar, telharmonium’un yaygınlaşmasını önledi: enstrüman yedi tondu ve bir yük vagonu büyüklüğündeydi. bu enstrümanın daha gelişmiş modelleri de daha sonra yapıldı (en son yapılan 1907 modeli 200 tondu). genellikle, ilk icat edilen elektronik enstrüman theremin olarak görülür. theremin, profesör leon theremin tarafından 1919’la 1920 arasında bir tarihte icat edilmiştir. başka bir elektronik enstrüman ise onder martenot’dur. ondes martenot, olivier messiaen’in the turangalîla-symphonie’sinde kullanıldıktan sonra ünlenmiştir. ayrıca, ondes martenot, andre jolivet gibi birçok fransız müzisyen tarafından da kullanılmaya başlanmıştır.
savaş sonrası yıllar: 1940lardan 1950lere
kaset çalar, almanya’da ikinci dünya savaşı sırasında icat edilmiştir. müzisyenlerin, kaset çalarları, musique concrète adını verdikleri yeni bir müzik besteleme tekniğinde kullanmaları uzun sürmedi. bu teknik, doğal ve endüstriyel seslerin beraber kaydedilip, daha sonra düzenlenmesini içeriyordu. besteciler, sıkçana, müzikal bir amaç için yaratılmamış olan elektronik aletlerden çıkan sesleri kullandılar. musique concrète’in ilk örnekleri, pierre schaeffer bestelemiştir. schaeffer, daha sonra pierre henry, pierre boulez ve karlheinz stockhausen gibi birçok avant-garde müzisyenle çalışmıştır. amerika’da magnetik teyp için bestelenen ilk eser louis ve bebe barron tarafından 1950’de tamamlandı.
1957’de, iki yeni elektronik enstrüman daha ortaya çıktı. daha önceki theremin ve ondes martenot’tan farklı olarak, bu yeni enstrümanları kullanmak zordu, zorlu bir proglamlama gerektiriyordu ve ikisi de gerçek zamanlı çalınamıyordu. bu enstrümanlardan ilki max mathews’un "music 1" adlı bir programla kullandığı bilgisayarıydı. enstrümanlardan ikincisi ise rca martk ii sound synthesizer adındaki ilk elektronik synthesizer’dı. rca tarafından dizayn edilen alet the colombia-princeton electronic music center’da kurulmuştur ve hala ordadır.
the columbia-princeton electronic music center, bilgisayar müziği merkezi olarak biliniyordu. bu merkez, türünün amerika’daki en yaşlısıdır. 1958’de 1950lerin başından beri magnetik teyp manipülasyonuyla igilenen vladimir ussachevsky ve otto luening tarafından açılmıştır. merkezde, peter mauzey yardımıyla bir stüdyo kurulmuştu ve 1980lere kadar elektronik müzik merkezi olarak görevini korudu.
ayrıca:
http://www.musicovery.com/
istediğiniz tarzda müziği kendi zevkinize göre şekillendirerek dinleyebileceğiniz bir sitedir.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?