karaosmanoglu yazarliga umit, servet-i funun, resimli kitap gibi dergilerde basladi. fecr-i âticilerin sanat sahsî ve muhteremdir gorusunu paylastigi ve sanat icin sanat yaptigi bu ilk doneminde nirvana adli bir oyun, makaleler, denemeler, duzyazi siirler ve oykuler yazdi. balkan savasi ve i. dunya savasi sirasinda ulkenin durumu, sanat anlayisini degistirmesine yol acti. turk toplumunun cesitli donemlerdeki gercekligini sergilemek istedigi icin bir ikisi disinda eserlerinde belli tarihi donemleri ele aldi. kiralik konak i. dunya savasi oncesinin, hukum gecesi ii. mesrutiyetin, sodom ve gomore mutareke doneminin, yaban kurtulus savasi yillarinin, ankara cumhuriyetin ilk on yilinin, bir surgun ii. abdulhamid doneminin islendigi romanlardir. panorama 1923-1952 yillarini kapsar. karaosmanoglu 1920lerden sonra iyimser bir devrimci gorunumundeyken, sonra umutlarini yitirerek romanciligini devrimci yonde kullanmaktan vazgecmistir.1955ten sonra da ani kitaplarindan baska bir sey yazmamistir.romanlari arasinda en unluleri nur baba, kiralik konak ve yabandir. nur baba nur baba, karaosmanoglunun ilk romanidir.1922de kitap olarak cikmadan once gazetede yayimlanmistir. ama yazilisi ondan sekiz dokuz yil oncesine gider. o yillar karaosmanoglunun eski yunan ve latin edebiyatiyla ilgilendigi ve camlicadaki bir bektasi tekkesine devam ettigi donemdir. nur babayi euripidesin bakkhalarindan esinlenerek ve tekkedeki gozlemlerine dayanarak yazmistir.
roman, tekkenin seyhiyle, evli bir kadin arasindaki tutkulu bir askin oykusunu anlatir. icki, muzik ve sevismeyle sabahlara degin suren ayinler, bektasi toreleri ve tekke yasami kitapta buyuk yer tutar. bu ayinlerle bakkhalarin ayinleri arasinda benzerlik bulan karaosmanoglu, romanin kadin kahramani nigârin cinsi iliskileriyle bu benzerligi anlatmaya calisir.ancak okur icin romanin ilginc yonu bektasilike iliskin bilgiler olmus ve bu yonu, yapitin cok satilmasini sagladigi gibi karaosmanoglunun ununu de yayginlastirmistir. ancak karaosmanoglu bektasilikin sirlarini aciklamak ve ustelik bektasiliki kucuk dusurmekle suclandigi icin romanin ilk ve ikinci baskilarina yazdigi izahlarla bu suclamalara karsi kendini savunmak geregini duymustur. kiralik konak kiralik konakta karaosmanoglu, ii. mesrutiyet yillarinda batililasma hareketinin yol actigi deger kargasasini, geleneklerden ve eski hayat biciminden ayrilisi ve kusaklar arasindaki kopuklugu sergiler. romanda yazar adina konusan hakki celis, baslangicta yurt sorunlarina karsi ilgisiz, âsik, icli bir sairken, sonradan bilinclenerek degisir ve milli ideal sevdasina tutulur. bu ideal gelecegin turkiyesidir. karaosmanoglu romanin obur kisilerini ve dolayisiyla toplumu, bu yeni bilince ulasmis hakki celisin gozleriyle degerlendirir ve yargilar.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?