kurban

el menzile beynel menzileteyn
kurban, insanın var oluş sebebini anlamlandırdığı varlığını allah’a arz etmesinin, adayışın sembolüdür.

“hz. adem’in oğulları habil ve kaabil’in allah’a iki kurban sunmaları ve gökten inen ateşin habil’in kurbanını yakarak adağının kabul olduğunu işaret etmesi”(maide:27)insanlık tarihi kadar eski olan bu sembolün insanlığın ilk ibadeti olduğunun bir kanıtıdır..

tevrat’ın tekvin kitabında da tanrı’ya sadakat bu sembolle ifade edilmiştir.

“tanrı, ‘ishak’ı sevdiğin biricik oğlunu al, moriya bölgesine git’ dedi, ‘orada sana göstereceğim bir dağda oğlunu yakmalık sunu olarak sun.’ (tekvin bab22–2)

kur’an’da da nakledilen hz ibrahim’in ve hz ismail’in bu sınavı, kurbanın anlaşılmasındaki en önemli referans noktasıdır..

“rabbim bana iyilerden bir çocuk lütfet.ona halim bir cocuk müjdeledik.koşma çağına geldiğinde ibrahim ona ‘yavrum ben uykuda seni kesiyorken gördüm; düşün, ne dersin?’ çocuk: ‘ babacığım sen emredileni yap, inşallah beni sabredenlerden bulacaksın’ dedi.” ikisi de böylece teslim olup ibrahim çocuğu alnı üstüne yıkınca, biz ona: “ibrahim” diye ünledik. sen rüyayı doğruladın, işte biz güzel davrananları böyle mükafatlandırırız.gerçekten bu apaçık bir sınav idi. ve fidye olarak ona büyük bir kurbanlık verdik. (saffat:100-107)



ne yani kurban yalnız ve yalnız peygamberlere mi münhasır?..peki imran’ın karısı, sıradan bir mümine olan hanne’nin adağına ne demeli; hz meryem..

“imran’ın karısı demişti ki: ‘rabbim, karnımda olanı tam hür olarak sana adadım, benden kabul buyur; şüphesiz sen işitensin, bilensin’.onu doğurunca şöyle dedi: ‘rabbim onu kız doğurdum erkek kız gibi değildir, ona meryem adını verdim, onu ve soyunu kovulmuş şeytanın şerrinden sana ısmarlıyorum. rabbi onu güzel bir şekilde kabul buyurdu.” (al i imran:35-37).

ve peygamber efendimizin babası abdullah..abdul muttalip tarafından allah’a adanan abdullah, büyük dedesi hz. ismail gibi kurban edilmekten son anda kurtulmuştur.

“biz her ümmet için kurban ibadeti koyduk…” (hacc:34)

maide-27’de ve tekvin bab22-2’de kurbanin yakmalik sunu olarak figure edilmesi manidar degil mi? maksat barbeku partisi olmasa gerek..

ve hacc:34 “..allah’ın kendilerine rızık olarak verdiği hayvanları keserken allah’ın adını ansinlar” "ilahi bir hiyerarsi"den (allah-insan-rizk) bahsediyor olmasin.
bu başlıktaki tüm girileri gör

neden bekliyorsun?


bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?

üye ol