1867de istanbul’da doğdu. 23 mayıs 1945’te istanbul’da yaşamını yitirdi. "uşakizadeler" olarak tanınan istanbullu bir aileden hacı halit efendinin oğlu. fatih askeri rüştiyesinde öğrenime başladı. babasının işleri bozulunca ailesi izmir’e taşındı. izmir rüştiyesine girdi. özel fransızca dersler aldı. avusturyalı katolik rahiplerin yönettiği mechitariste okuluna devam etti. 1884te son sınıftan ayrılarak babasının ticarethanesinde çalışmaya başladı. izmir rüştiyesinde fransızca öğretmenliği yaptı. osmanlı bankasında çalıştı. izmir idadisinde fransızca ve edebiyat dersleri verdi. 1893te istanbul reji idaresinde başkatip oldu, istanbul’a taşındı. 2nci meşrutiyetin ilanından sonra reji komiserliğine getirildi. darülfünunda (istanbul üniversitesi) batı edebiyatı ve estetik dersleri verdi. 1909da ittihat ve terakkinin önerisiyle mabeyn başkatibi oldu. 1911de meclis-i âyan üyeliğine seçildi. daha sonra üniversiteye döndü. siyasi görevlerle fransa, almanya ve romanyaya gitti. ittihat ve terakkinin iktidardan düşmesinden sonra reji idaresi yönetim kurulu başkanlığına getirildi. cumhuriyetten sonra yeşilköydeki yalısına çekildi.
edebiyat yaşamına çeviriler ve şiirle başladı. izmirde 1884-1885 arasında nevruz dergisini, 1886’da hizmet gazetesini çıkardı. 1896da edebiyat-ı cedide topluluğuna katıldı. servet-i fünun dergisinde kendisine büyük ün sağlayan romanları tefrika halinde yayınlandı. 1901de yazarlığı bıraktı. 2nci meşrutiyetten sonra tekrar yazmaya başladı ama 1923e kadar bunları yayınlamadı. izmirde yazdığı ilk kısa romanlarda acıklı, duygusal bir anlatımla karşılıksız sevgiyi konu aldı. 1895te yayınlanan "mai ve siyah" romanında aşk serüvenleri ikinci planda kaldı. şairler, gazeteciler, yazarlar, yayıncılar arasında geçen olaylar çerçevesinde o dönemin basın dünyasını anlattı. 1925te yayınlanan "aşk-ı memnu" ilk büyük türk romanı kabul edilir. sağlam bir kurgusu ve tekniği olan bu romanda, genç ve güzel bir kadının, zengin ama yaşlı kocasına sadık kalma kararına karşın, elinde olmaksızın yasak bir aşka sürüklenmesi, olayın psikolojik nedenleri üzerinde de durularak gerçekçi bir yaklaşımla anlatılır. romanda olay, kişiler arasındaki maddi ve manevi bağlantılarla ustaca örülmüş, hareket, betimleme ve ruh çözümlemeleri ölçülü ve dengeli olarak işlenmiştir.
eserleri
roman:
nemide (1889)
bir ölünün defteri (1890)
ferdi ve şürekası (1894-1985)
mai ve siyah (1895-1988)
aşk-ı memnu (1925-1987)
kırık hayatlar(1924-1989)
sefile (1886)
öykü:
bir izdivacın tarih-i muâşakası (1889)
bir muhtıranın son yaprakları (1889)
küçük fıkralar (3 cilt) (1896)
bir yazın tarihi (1898-1988)
solgun demet (1901)
sepette bulunmuş (1920)
bir hikâye-i sevda (1922-1987)
hepsinden acı (1934-1984)
onu beklerken (1935-1940)
aşka dair (1935-1986)
ihtiyar dost (1939)
kadın pençesi (1039-1987)
izmir hikâyeleri (1950)
anilar:
kırk yıl (1936-1969)
bir acı hikaye (1942)
saray ve ötesi (1942-1981)
deneme:
fransız edebiyatının numune ve tarihi (1885)
hikaye ve temaşa (1889)
yunan edebiyatı (1912)
latin edebiyatı (1912)
alman tarihi edebiyatı (1912)
fransız tarihi edebiyatı (1912)
sanata dair (1938-1955)
oyun:
kabus (1959)
http://www.edebiyatturk.net/
halit ziya uşaklıgil
senelerce yeşilköyde yaşamış olan usta yazar. yeşilköyün adı eskiden ayastefanostu ve isminin değiştirilmesi gündeme geldiğinde buraya yeşilköy adının verilmesini kendisini sağlamıştır.
(bkz: aşk ı memnu)
ahmet hamdi tanpınarın da dediği gibi; bizde roman, halit ziya ile başlar. önemlidir.
robot süpürge
bebek maması
aptamil bebek maması
en ucuz klima fiyatları
klima fiyatları
dubai vize
sözlük scripti sütyenli atlet
bodrum escort şişli escort bursa escort bursa escort görükle escort türkçe seks hikayeleri izmir escort hatay escort izmir escort ankara escort
çankaya escort maltepe escort buca escort denizli escort denizli escort çiğli escort şirinevler escort çekmeköy escort
Anadolu Yakası Escort istanbul escort
şişli escort
esenyurt escort
beylikdüzü escort
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?