atatürk’ün 29 ocak 1923’te evlendiği ve 5 ağustos 1925’te boşandığı eşi. 1898-1975 yılları arasında yaşamıştır.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
1898 yılında izmirde doğdu. izmir lisesini bitirdi, paris ve londrada hukuk okudu (1921). türkiyeye döndüğünde kurtuluş savaşı henüz bitmemişti. türk ordusunun izmire girişinin ikinci günü başkumandan mustafa kemalin şehre geldiğini duydu (11 eylül 1922). bunun üzerine latife hanım kumandanlık karargahına giderek atatürkten güvenlik gerekçesiyle göztepedeki konaklarında kalmasını istedi. atatürk bu çağrıyı memnunlukla karşıladı. bu tanışma taraflar arasında devamlı haberleşmenin başlangıcı oldu. mustafa kemal 1923te annesinin ölümü dolayısıyla gittiği izmirde latife hanımla evlendi (29 ocak 1923). 1925 yazında doğu anadolu gezisinde aralarında geçen tatsız bir tartışmadan sonra 5 ağustos 1925 tarihinde boşandılar. öldüğü 1976 yılına kadar izmirde ve istanbulda yaşayan latife hanım, tüm ısrarlara rağmen anılarını anlatmamıştır.
atatürkün yaklaşık olarak iki yıl evli kaldığı latife hanım, kuleli köşkün hanımefendisiydi. atatürk eşinden ayrıldıktan sonra bir süre daha eski köşkte kaldıktan sonra 1932 yılında yeni yapılan çankaya köşküne taşındı. latife hanım, eski köşk girişindeki odayı şam işi takımlarla kaplattı. misafir salonuna mavi koltuklar yerleştirdi. kısa süren evliliğin ardından kendi getirdiği eşyalarıyla istanbula döndü.
mustafa kemal, daha latife hanım zamanında köşke hem ona yardım, hem de yetiştirmek amacıyla küçük kızlar aldı. ancak onların ve köşkün bakıma ihtiyacı olduğunu görünce eve isviçreli bir kahya kadın getirtti. fransızca konuşan orta yaşlı madame bauer, gelir gelmez köşke kendine göre bir düzen getirmeye çalıştı.
fransızca konuşan orta yaşlı madame bauer, gelir gelmez köşke kendine göre bir düzen getirmeye çalıştı.garsonlara eldiven ve frak giydirdi. sıkı bir disiplin koydu. fakat bu düzen fazla uzun sürmedi. zira atatürk sıkılmıştı.madame bauer bir ev hanımı gibi ziyaretlere gidip kendi misafir kabul etmeye başlayınca hemen ona yol verdi. çankaya köşkünün düzeninde bir ev sahibesine artık yer yoktu. ataya ve köşke hakim olmaya çalışan latife hanım bunda hiçbir zaman başarılı olamadı.
latife uşaklıgil
(bkz: mustafa kemal le 1000 gun)
atatürkün değil türbanlı, çarşaflı olmasına bile laf etmediği, yanlış bir yön bulmadığı, bu konuda ağzını açıp iki kelime etmediği eşidir. belli ki, atatürk, bilgi birikimini ve yetiştirilme tarzından hoşlanmıştır latife hanımın. atatürkün havarileri ise "acaba neden" demezler. çünkü onların çağdaşlık anlayışı incecik bir kumaştan öte değil beyinlerine tenlerine bile işlememiştir. çağdaşlık, insanları bölerek, ülkeyi tüketmekle değil, birleştirerek yüceltmekle olur.
sen dincisin, sen faşist, sen sol sen sağ sen alevi sen kürt sen nurcu sen laik şu sen bu diyenler, çağdaş değil yobazdırlar. atatürkün önüne bu adamları getirselerdi, kibarca latife hanımı köşke gönderirdi ki az sonra ki "çılgın" köteği görüp etkilenmesin.
sen dincisin, sen faşist, sen sol sen sağ sen alevi sen kürt sen nurcu sen laik şu sen bu diyenler, çağdaş değil yobazdırlar. atatürkün önüne bu adamları getirselerdi, kibarca latife hanımı köşke gönderirdi ki az sonra ki "çılgın" köteği görüp etkilenmesin.
(bkz: latife hanım)
(bkz: 5 agustos 1925)
atatürkün eşi latife hanım, soyadı kanunundan sonra atatürkün özel isteğiyle uşşaki soyadını almıştır. ailenin soyadı uşşaklıdır. uşaklıgil, yalnız amcasının soyadıdır.
atamizin olumunden sonra evliligi carpitilmis, ve kotu gecimsiz kadin imaji verilmistir.
evet kavga edebilirler, onlar evli bir ciftti. evlilikte bosanma da dahil hersey yasanabilinir. bundan size ne, bu buyuk insanlarin hayatini siyasi bir televole yapmayin.
bir de latife hanimin otoriterligine laf edilir.
koskoca ataturk de "ben bilmem beyim bilir" diyen bir kadinla neden evlensin?
ve de millete ornek de olacak bir es icin bagimsiz ve guclu bir kadin secmesi daha dogal.
bu konuda ipek calislarin kitabi tavsiye edilir, ama belgeseldeki oyunculuk evlere senliktir.
ataturk ve latife hanim arasindaki diyaloglar cok soluk ve tekduze gecer. saat kac, ne yemek var hanim ses tonunda soylenmistir.
kitapta anlatilan evlenme teklifi, mektup yazilan kalemin opulmesi veya evlilik gunleri diyaloglarina hic rastlanmamistir.
ama orjinal kayitlar harikaydi, keske sadece onlar gosterilseydi. birbirine sevgi ile bakan insanlar, gulusler, kizaran yanaklar, utangacca egilen gozler beni benden almistir.
latife hanim turk kadininin hala rol modelidir,modernligi, zekasi ve kalitesi ile de nesillere ornek olmalidir.
evet kavga edebilirler, onlar evli bir ciftti. evlilikte bosanma da dahil hersey yasanabilinir. bundan size ne, bu buyuk insanlarin hayatini siyasi bir televole yapmayin.
bir de latife hanimin otoriterligine laf edilir.
koskoca ataturk de "ben bilmem beyim bilir" diyen bir kadinla neden evlensin?
ve de millete ornek de olacak bir es icin bagimsiz ve guclu bir kadin secmesi daha dogal.
bu konuda ipek calislarin kitabi tavsiye edilir, ama belgeseldeki oyunculuk evlere senliktir.
ataturk ve latife hanim arasindaki diyaloglar cok soluk ve tekduze gecer. saat kac, ne yemek var hanim ses tonunda soylenmistir.
kitapta anlatilan evlenme teklifi, mektup yazilan kalemin opulmesi veya evlilik gunleri diyaloglarina hic rastlanmamistir.
ama orjinal kayitlar harikaydi, keske sadece onlar gosterilseydi. birbirine sevgi ile bakan insanlar, gulusler, kizaran yanaklar, utangacca egilen gozler beni benden almistir.
latife hanim turk kadininin hala rol modelidir,modernligi, zekasi ve kalitesi ile de nesillere ornek olmalidir.
mustafa kemal atatürkun uzerinde kadınca bir otorite kurmaya cali$an, ancak planlari suya du$up apar topar izmire gonderilen, mustafa kemal ataturkun e$i. mezari izmirdedir.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?