yahudi din adamları zina yapan bir kadını yargılamak, bu arada isa peygamberi’de sınamak istiyorlardı. "din bilginleri ve ferisiler zina ederken yakalanmış bir kadın getirdilerb kadını orta yere çıkarark isa’ya ’öğretmen, bu kadın tam zina ederken yakalandı’ dediler. ’ musa yasada bize böyle kadınların taşlanmasını buyurdu, sen ne dersin?’ bunları isa’yı sınamak amacıyla söylüyorlardı. onu suçlayabilmek için bir neden arıyorlardı. isa, eğilmiş, parmağıyla toprağa yazı yazıyordu. durmadan aynı soruyu sormaları üzerine doğruldu ve ’aranızda günahsız olan ona ilk taşı atsın’ dedi. sonra yine eğildi, toprağı yazmaya koyuldu. bunu işittikleri zaman başta yaşlılar olmak üzere birer birer dışarı çıkıp isa’yı yalnız bıraktılar. kadın ise orta yerde duruyordu. isa doğrulup ona ’kadın, nerede onlar, hiçbiri seni yargılamadı mı?’diye sordu. kadın ’hiçbiri, efendim’ dedi. isa ’ben de seni yargılamıyorum’ dedi. ’git, artık bundan sonra günah işleme’"
ilk taşı günahsız olan atsın
bu incil’in en cok bilinen pasajlarindan biridir. gunahsız olan ilk tasi atsin sozu unludur ancak bu olayin daha derinlerinden buyuk gercekler yatmaktadir.
zina tanrinin gozunde cok cirkin bir sey idi. cunku boylece tanrinin yaratmis oldugu bedeni ve ruhu kirletiyordunuz. tanrinin buyuk saygi duyduğu evlilik kurumuna karsi islenmis buyuk bir suctu ayni zamanda zina. bu kadin bu isi pek cok defalarca yapmis bir kadindi. para ile bedenini pazarliyordu. aslinda herhalde zina ederken pek cok kere yakalama firsatlari vardi. ancak bu firsati simdi kullanmak istediler.
"kutsal yasa’ya gore bu kadinin taslanmasi gerekir" diyen ferisi yani din bilgini bu konuda butun gercegi soyluyor muydu? kutsal yasa’daki bu ayete bir bakalim gorelim.
"biri baska birinin karisiyla, yani komsusunun karisiyla zina ederse hem kendisi hem de zina ettigi kadin kesinlikle oldurulecektir." levililer 20:10
"eger bir adam baska birinin karisiyla yatarken yakalanirsa hem kadinla yatan adam hem kadin ikisi de oldurulecek." farkli yazilsada aslinda birbirinin tekrari gibi duruyor. 22:22
"biri baska birinin karisiyla, yani komsusunun karisiyla zina ederse hem kendisi hem de zina ettigi kadin kesinlikle oldurulecektir." levililer 20:10
"eger bir adam baska birinin karisiyla yatarken yakalanirsa hem kadinla yatan adam hem kadin ikisi de oldurulecek." farkli yazilsada aslinda birbirinin tekrari gibi duruyor. 22:22
ferisinin bahsettigi ayetleri inceledigimizde goruldugu gibi din bilgini gercekten dogru soyluyordu kadin oldurulecekti ama eksik bir şey var. erkekte oldurulecekti peki bu olayda erkek nerede her seyde oldugu gibi insan kendi yetkisini guclu olandan yana kullanarak hicbir dayanagi olmayan bir kadini ortaya sermis ,kendi hemcinsini kurtarmisti.
ama isa bunun boyle oldugunu biliyordu ve gercegi onlara kendi uslubuyla acikladi. normal erdemli namuslu kadinlari bile hor goren bir erkek egemen toplumda isa erkeklere seslendi "gunahsiz olan ilk tasi atsin" herkes kendi vicdaniyla bas basa kaldı. dagildilar. kadin, isa’in onunde duruyordu. isa o anda sevgi ve merhamet yasasini yururluge koydu "ben de seni yargilamiyorum"
bu uzun aciklamayi yazmamin sebebi gayesi baslik tanimsiz kaldi, nitekim konunun derinlemesine okunmasini uygun buldum. ne oldugunu bilmeden isanin ne anlatmaya calistiginida pek anlayamayacagimiz su goturmez bir gercektir.
ama isa bunun boyle oldugunu biliyordu ve gercegi onlara kendi uslubuyla acikladi. normal erdemli namuslu kadinlari bile hor goren bir erkek egemen toplumda isa erkeklere seslendi "gunahsiz olan ilk tasi atsin" herkes kendi vicdaniyla bas basa kaldı. dagildilar. kadin, isa’in onunde duruyordu. isa o anda sevgi ve merhamet yasasini yururluge koydu "ben de seni yargilamiyorum"
bu uzun aciklamayi yazmamin sebebi gayesi baslik tanimsiz kaldi, nitekim konunun derinlemesine okunmasini uygun buldum. ne oldugunu bilmeden isanin ne anlatmaya calistiginida pek anlayamayacagimiz su goturmez bir gercektir.
kendilerinin; gunahkar olup olmadiklarini sorgulamadan once, namus denilen olayi kurtarma azmine giri$en, yobaz zihniyetin gunumuzde hala, bu cezayi yerine getirme i$tahi devam etmektedir. isanin ba$liktaki sozleri soyledigi zaman, dagilip giden, kendi vicdan muhasebeleriyle ba$ba$a kalan, sagduyulu insanlari bir kere daha alki$latmaktadir an itibariyla.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?