ispanyol sair yazar devrimci muzisyen
ispanyol ic savasinda milliyetci diye gecinen fasisler tarafinadan kursuna dizildi.
federico garcia lorca
1898 yilinda, ispanyanin granada bolgesindeki fuente vaqueros kentinde dogan ispanyol sair lorca, yuzyilinin en buyuk iki ispanyol sairinden biri olarak kabul edilir. 1928de yazdigi romancero gitano (cingene balada) ile un kazanan lorca, salvador dali ile birlikte ispanyanin cagdaslasmasi icin calisan sanat adamlarindan birisi olarak karsimiza cikmaktadir.
siirde, politikada ve ahlak anlayisinda modernligin savunucusu olan lorca, escinsel tercihi nedeniyle katolik kilisesi ile arasinin acilmasina neden olur. 1918de, burjuva sinifini, yeryuzunu siirle doldurmus olan isayi katletmekle suclayan lorca, gectigimiz gunlerde gelmis gecmis en basarili edebiyat eseri secilen cervantesin don quixote (don kisot)u bir isa figuru olarak ele alanlara katilir. sair kavramini acilar cekmesi gereken bir kimse ile ozdeslestiren lorca, hz. isanin hem katledilisini kinar, hem de kaninin akmasi gerektigini ifade eder.
"new yorkta bir sair" adli eserinde manhattani, cesede doymayan bir mezbahaya benzeten lorca, "hayvanlarin can cekisenler icin oldurulusunu" kaleme alarak kafasindaki bati anlayisina yonelik elestirel yaklasimlarini goz onune serer. deli lakapli salvador dali ile birlikte vucuduna saplanan oklar ile tasvir edilen katolik ermisi aziz sebastiani aziz yansizlik olarak yapitlarinda tasvir ederler. aslinda apolitik bir sanatci olarak dostlarinca nitelenen ve herhangi bir goruse organik baglarla baglanmayan lorca, yazdigi "yerma" ve "bernarda albanin evi" isimli oyunlarda ise katolik kilisesi ve yukselen nazizm ve milliyetcilik akimlarina karsi olan tutumunu yansitti. giyim kusaminda ve evinin dekorasyonunda olum ile ozdeslestirdigi beyaz rengi tercih eden sair, burjuva tarzi zevkler ve milliyetcilik ile catisan calismalar yapmakta ve francoculari masumiyeti katletmekle sucluyordu.
siirlerinin yanisira yazdigi ve sahneledigi oyunlarla da unlenen lorca, eserlerinde hastalik hastaligini ve olumu uzerine senaryolarini kanli dugun (blood wedding, 1935), yerma (1937) ve siirlerinde basari ile yansitmis, olum-yasam, verimlilik-kisirlik gibi tezatlar arasinda inisli cikisli bir cizgiyi basari ile yakalamistir.
19 agustos 1936da dogdugu yorede franconun adamlari tarafindan oldurulen lorca, uluslararasi camiada ve ozellikle bir donem yasadigi arjantinde oldukca yogunlasan bir yas ve tepki ile alaninda idollesmis olan saygin ve marjinal bir edebiyat adami olarak hatirlanmaktadir.
siirde, politikada ve ahlak anlayisinda modernligin savunucusu olan lorca, escinsel tercihi nedeniyle katolik kilisesi ile arasinin acilmasina neden olur. 1918de, burjuva sinifini, yeryuzunu siirle doldurmus olan isayi katletmekle suclayan lorca, gectigimiz gunlerde gelmis gecmis en basarili edebiyat eseri secilen cervantesin don quixote (don kisot)u bir isa figuru olarak ele alanlara katilir. sair kavramini acilar cekmesi gereken bir kimse ile ozdeslestiren lorca, hz. isanin hem katledilisini kinar, hem de kaninin akmasi gerektigini ifade eder.
"new yorkta bir sair" adli eserinde manhattani, cesede doymayan bir mezbahaya benzeten lorca, "hayvanlarin can cekisenler icin oldurulusunu" kaleme alarak kafasindaki bati anlayisina yonelik elestirel yaklasimlarini goz onune serer. deli lakapli salvador dali ile birlikte vucuduna saplanan oklar ile tasvir edilen katolik ermisi aziz sebastiani aziz yansizlik olarak yapitlarinda tasvir ederler. aslinda apolitik bir sanatci olarak dostlarinca nitelenen ve herhangi bir goruse organik baglarla baglanmayan lorca, yazdigi "yerma" ve "bernarda albanin evi" isimli oyunlarda ise katolik kilisesi ve yukselen nazizm ve milliyetcilik akimlarina karsi olan tutumunu yansitti. giyim kusaminda ve evinin dekorasyonunda olum ile ozdeslestirdigi beyaz rengi tercih eden sair, burjuva tarzi zevkler ve milliyetcilik ile catisan calismalar yapmakta ve francoculari masumiyeti katletmekle sucluyordu.
siirlerinin yanisira yazdigi ve sahneledigi oyunlarla da unlenen lorca, eserlerinde hastalik hastaligini ve olumu uzerine senaryolarini kanli dugun (blood wedding, 1935), yerma (1937) ve siirlerinde basari ile yansitmis, olum-yasam, verimlilik-kisirlik gibi tezatlar arasinda inisli cikisli bir cizgiyi basari ile yakalamistir.
19 agustos 1936da dogdugu yorede franconun adamlari tarafindan oldurulen lorca, uluslararasi camiada ve ozellikle bir donem yasadigi arjantinde oldukca yogunlasan bir yas ve tepki ile alaninda idollesmis olan saygin ve marjinal bir edebiyat adami olarak hatirlanmaktadir.
(bkz: agiz kaside)
(bkz: city that does not sleep)
ay kocaman at kara
torbamda zeytin kara
bilirim de yolları
varamam kurtubaya
38 yaşına kadar dünyaları yazan şair.
torbamda zeytin kara
bilirim de yolları
varamam kurtubaya
38 yaşına kadar dünyaları yazan şair.
robot süpürge
bebek maması
aptamil bebek maması
en ucuz klima fiyatları
klima fiyatları
dubai vize
sözlük scripti sütyenli atlet
şişli escort bursa escort bursa escort görükle escort türkçe seks hikayeleri izmir escort hatay escort izmir escort ankara escort
çankaya escort maltepe escort buca escort denizli escort denizli escort çiğli escort şirinevler escort çekmeköy escort
Anadolu Yakası Escort istanbul escort
şişli escort
esenyurt escort
beylikdüzü escort
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?