(bkz: tour eiffel)
eyfel kulesi
fransa`nin ba$kenti paris`te bulunan ve dunyanin en taninmi$ kulelerinin ba$inda gelen bir mimari $aheseri.
yapim asamasinda calisanlarin bircogunun telef olmasina sebep olmus demir yiginidir.
(bkz: eiffel kulesi)
gustavo eiffel tarafindan tasarlanan 300 metreden daha uzun metalgillerden yapilmis kule(penisi andirmasi raslanti degildir tabi). fransanin en ifade edici simgesidir.
la tour eiffelin ozelligi etrafidir daha cok, etrafi oyle buyuk bir alana yayilmistir ki sanki ozgurluk bahcesi gibi upuzun cimler havuzlar dev gibi bir meydan, insanin surekli orda olasi gelir. kule gercekten cok buyuk insanin basini alacak kadar buyuklukte ve en ustune cikabilmek oyle buyuk bir kuyruk var ki bizim ulkemizdeki mac kuyruklari yaninda halt etmis, dogal olarak buranin da etrafinda gordugunuz insanlarin yuzde 95i turisttir ve bunlarin yarisi da ellerinde fotograf makineli japon turistlerdir. geceleri ise yarim saatte bir muhtesem bir isik gosterisi ile etrafini aydinlatir.
-ahmet hani pariste bi kle vardı ya adı neydi? şey hııı şey işte....
-eyfel
-hahaaha işte o sana girsin
işte bu pis şakada mazeme olan kule
-eyfel
-hahaaha işte o sana girsin
işte bu pis şakada mazeme olan kule
masamda fransadan gelme küçük bir maketi bulunan kule.
yakinda damat olacak, damatliklar icerisinde gorecegiz kendisini in$allah.
gururluyuz!
(bkz: eyfel kulesiyle evlenen insan)
gururluyuz!
(bkz: eyfel kulesiyle evlenen insan)
durdugu yerden kendisine manita yapmıs kule.
(bkz: champ de mars)
kuleye ismini veren gustave eiffel bir inşaat firmasının ismidir. zannedildiği gibi kulenin mimarı değildir. mimarı, stephen sauvestre’dir.
yapıldıktan sonra eyfel, gördüğü rağbetle daha ilk sene ziyaretçileri sayesinde inşaat masraflarının çoğunu çıkarmıştı fakat bununla birlikte, birçok sanatkâr tarafından bir “metal yığını” olarak kabul edilmiştir. 1887’de sergi çalışmaları müdürü alphand, paris basınında da yankı bulan şu cümleleriyle tarihe geçmişti: “biz sanatkârlar, halkın bâbil kulesi(!) olarak görmeye başladığı bu faydasız ve çirkin eiffel kulesi’nden rahatsızız. paris’in göbeğine diktirilen bu yığını, tehdit altına giren sanat ve fransız tarihi adına var gücümüzle protesto ediyoruz!”
bu manifestoya ressam, şair ve sanat camiasından dumas, coppée, maupassant gibi isimlerin de içinde bulunduğu, 287 kişi imza atacaktır. fakat bu girişime yeterli destek bulunamadı. ilerleyen senelerde farklı fikirler ileri sürüldü. 1913 senesine gelindiğinde, eyfel’in yıktırılması ciddi manada düşünülmüş, mesele 1923’te yeniden ele alındı. hatta yıkımdan çıkarılacak madenle fabrika kurmak istenildiyse de, yıkma masrafları elde edilecek mâdenin değerini aşacağından bundan vazgeçilmiştir.
haziran 1940’ta fransa’ya gelen hitler, 2. dünya savaşı’nın meydana getirdiği elektrik aksaklıkları sebebiyle kuleye yürüyerek çıkmak zorunda kalmış.
yapıldıktan sonra eyfel, gördüğü rağbetle daha ilk sene ziyaretçileri sayesinde inşaat masraflarının çoğunu çıkarmıştı fakat bununla birlikte, birçok sanatkâr tarafından bir “metal yığını” olarak kabul edilmiştir. 1887’de sergi çalışmaları müdürü alphand, paris basınında da yankı bulan şu cümleleriyle tarihe geçmişti: “biz sanatkârlar, halkın bâbil kulesi(!) olarak görmeye başladığı bu faydasız ve çirkin eiffel kulesi’nden rahatsızız. paris’in göbeğine diktirilen bu yığını, tehdit altına giren sanat ve fransız tarihi adına var gücümüzle protesto ediyoruz!”
bu manifestoya ressam, şair ve sanat camiasından dumas, coppée, maupassant gibi isimlerin de içinde bulunduğu, 287 kişi imza atacaktır. fakat bu girişime yeterli destek bulunamadı. ilerleyen senelerde farklı fikirler ileri sürüldü. 1913 senesine gelindiğinde, eyfel’in yıktırılması ciddi manada düşünülmüş, mesele 1923’te yeniden ele alındı. hatta yıkımdan çıkarılacak madenle fabrika kurmak istenildiyse de, yıkma masrafları elde edilecek mâdenin değerini aşacağından bundan vazgeçilmiştir.
haziran 1940’ta fransa’ya gelen hitler, 2. dünya savaşı’nın meydana getirdiği elektrik aksaklıkları sebebiyle kuleye yürüyerek çıkmak zorunda kalmış.
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?