fransizca mavi.
bleu
polonyalı yönetmen krzysztof kieslowski'nin ünlü üç renk üçlemesinin (bkz: trois couleurs) ilk parçası; ruhun, acının, duygunun yani insanın filmi.
--- spoiler ---
görüntü
renkler, çekim ve montaj olarak üç bölümde değerlendirilebileceğini düşünüyorum.
film boyunca mavi renk kullanımı hakim olsa da zaman zaman beyaz ve kırmızı renge de vurgu yapılmış. mavinin olduğu her bir ayrı sahne için rengin neyi ifade ettiğine ilişkin uzun yorumlar yapmak mümkün, filmin geneline baktığımızda da mavi geçmişi, geçmişin getirdiği acıyı ve yalnızlığı vurgulayan sahnelerin hemen hepsinde göze çarpmakta. gece klübü sahnesinde cinselliği betimleyen yoğun kırmızı kullanımına rağmen sandrine'le julie'nin konuştukları sahnede julie'nin yüzüne vuran beyaz ışık onun oraya ait olmadığını gösteren bir imge görevini üstlenmiş.
çekimler karakterlerin ruh hali ve karakterler arasındaki ilişkilerle birebir örtüşüyor. sanderine ile julie'nin gece kulübü sahnesinde aralarındaki samimi ilişkiyi göstermek için karakterler arasında görüntü geçişini kameranın kayarak yapması ve son karede iki karakteri birleştirmesi, buna karşın julie ile kocasının metresinin konuştuğu sahnede karakterler arası geçişlerin sert olması, omuzüstü çekimlerle sürekli pan yapılması çekim-tema arasındaki tutarlılığın kuvvetini gözler önüne seriyor.
kieslowski, çektiği filmlerin en zevkli kısmının montaj olduğunu belirtmiş, film izlendiğinde kieslowski'nin bu sevgisi direkt olarak göze çarpıyor(kırmızı filminin 30 versiyonu olduğu söyleniyor). bir şeyin ne olduğunu öğrenmek onun ne olmadığını öğrenmek yöntemlerden biridir. kieslowski'nin filmine bu yaklaşımla baktığımızda bir tek gereksiz sahnenin, bir tek gereksiz diyaloğun bulunmadığı rahatlıkla farkedilebilir. zaman ve mekanda uzun kaymalar gerektiren 1-2 sahne dışında tüm geçişler bir şekilde birbiriyle ilişkilendirilmiş. zaman zaman beliren siyah ekranla julie'nin iç dünyasına anlık yolculuklar yapılmış.
müzik
mavi, senaryosunu hem içerden hem dışarıdan besleyen bir film müziğine sahip. senaryonun baş aktörlerinden olan konçertonun film boyunca parça parça verilmesi, sahnelerin birçoğunda duyguyu yakalamak için müzik yerine sessizlik ve renklerden faydalanılması, filmin sonunda tamamlanabilen konçertonun cast le beraber filmi bitirmesi, müziğin nerede nasıl ve ne ölçüde kullanılması gerektiği konusunda verilen bir ders niteliğinde.
--- spoiler ---
--- spoiler ---
yaşamdan, kopmak kolay değildir; geçmişi tamamen unutmak imkansızdır.
her zaman tutunacak birşeyler bulmak gerekir hayatta.
acılarla yüzleşmek yerine onlardan kaçmak sadece daha uzun süre acı çekmemize yol açar.
--- spoiler ---
(bkz: trois couleurs)
--- spoiler ---
görüntü
renkler, çekim ve montaj olarak üç bölümde değerlendirilebileceğini düşünüyorum.
film boyunca mavi renk kullanımı hakim olsa da zaman zaman beyaz ve kırmızı renge de vurgu yapılmış. mavinin olduğu her bir ayrı sahne için rengin neyi ifade ettiğine ilişkin uzun yorumlar yapmak mümkün, filmin geneline baktığımızda da mavi geçmişi, geçmişin getirdiği acıyı ve yalnızlığı vurgulayan sahnelerin hemen hepsinde göze çarpmakta. gece klübü sahnesinde cinselliği betimleyen yoğun kırmızı kullanımına rağmen sandrine'le julie'nin konuştukları sahnede julie'nin yüzüne vuran beyaz ışık onun oraya ait olmadığını gösteren bir imge görevini üstlenmiş.
çekimler karakterlerin ruh hali ve karakterler arasındaki ilişkilerle birebir örtüşüyor. sanderine ile julie'nin gece kulübü sahnesinde aralarındaki samimi ilişkiyi göstermek için karakterler arasında görüntü geçişini kameranın kayarak yapması ve son karede iki karakteri birleştirmesi, buna karşın julie ile kocasının metresinin konuştuğu sahnede karakterler arası geçişlerin sert olması, omuzüstü çekimlerle sürekli pan yapılması çekim-tema arasındaki tutarlılığın kuvvetini gözler önüne seriyor.
kieslowski, çektiği filmlerin en zevkli kısmının montaj olduğunu belirtmiş, film izlendiğinde kieslowski'nin bu sevgisi direkt olarak göze çarpıyor(kırmızı filminin 30 versiyonu olduğu söyleniyor). bir şeyin ne olduğunu öğrenmek onun ne olmadığını öğrenmek yöntemlerden biridir. kieslowski'nin filmine bu yaklaşımla baktığımızda bir tek gereksiz sahnenin, bir tek gereksiz diyaloğun bulunmadığı rahatlıkla farkedilebilir. zaman ve mekanda uzun kaymalar gerektiren 1-2 sahne dışında tüm geçişler bir şekilde birbiriyle ilişkilendirilmiş. zaman zaman beliren siyah ekranla julie'nin iç dünyasına anlık yolculuklar yapılmış.
müzik
mavi, senaryosunu hem içerden hem dışarıdan besleyen bir film müziğine sahip. senaryonun baş aktörlerinden olan konçertonun film boyunca parça parça verilmesi, sahnelerin birçoğunda duyguyu yakalamak için müzik yerine sessizlik ve renklerden faydalanılması, filmin sonunda tamamlanabilen konçertonun cast le beraber filmi bitirmesi, müziğin nerede nasıl ve ne ölçüde kullanılması gerektiği konusunda verilen bir ders niteliğinde.
--- spoiler ---
--- spoiler ---
yaşamdan, kopmak kolay değildir; geçmişi tamamen unutmak imkansızdır.
her zaman tutunacak birşeyler bulmak gerekir hayatta.
acılarla yüzleşmek yerine onlardan kaçmak sadece daha uzun süre acı çekmemize yol açar.
--- spoiler ---
(bkz: trois couleurs)
neden bekliyorsun?
bu sözlük, duygu ve düşüncelerini özgürce paylaştığın bir platform, hislerini tercüme eden özgür bilgi kaynağıdır.
katkıda bulunmak istemez misin?